Misca

Begin 2019 zijn we begonnen met hulp te verlenen in Misca en omgeving. Op de kaart hierboven ziet u de plaats Oradea in Roemenië liggen, vlak tegen de grens met Hongarije.
Ongeveer 40 km. ten noorden van Oradea liggen bij elkaar 4 dorpjes, nl.: Misca, Poclusa de Barcau, Chislaz, Sintlazar. Hoewel het in Roemenië ligt, wordt hier door iedereen Hongaars gesproken.

In Misca woont onze contactpersoon Emoke. Samen met een groep jongeren uit de omgeving brengen zij al een paar jaar met kerst een plastic tasje met voedsel bij armen en alleenstaanden. Zij wilden die hulp uitbreiden en dat werd mogelijk toe zij met Linquenda in contact kwamen. Linquenda heeft besloten hen financieel te ondersteunen. Daarom gaan zich nu beraden of het mogelijk is vaker een bezoek te brengen bij de families en een groter voedselpakket af te geven.

Ook behoort het tot de mogelijkheden dat ze gaan werken met een broodcontract, zoals we dat ook in de regio Arad doen.

Het gaat om de volgende aantallen families en alleenstaanden:

Misca:
  • 8 gezinnen
  • 22 alleenstaanden
Poclusa de Barcau
  • 2 gezinnen
  • 8 alleenstaanden
Chislaz
  • 2 gezinnen
Sintlazar
  • 3 families
  • 1 alleenstaande

In februari jl. schreven we het volgende in ons reisverslag:

“… En die vooruitgang is duidelijk zichtbaar in de omgeving van Arad. Daarom zijn we op de tweede dag iets verder gereden naar een dorp dat onder onze aandacht werd gebracht. Bij de stichting kwam een hulpvraag binnen, dus we zijn polshoogte gaan nemen. Ik vertelde al over de weg er naar toe. Het dorp binnen rijdende viel ons gelijk al op dat hier helemaal geen bouwactiviteiten plaats vinden. Er stond maar een enkele auto op de erven of in de straten geparkeerd. Was de tijd hier 20 jaar stil blijven staan?? Blijkbaar profiteert niet iedereen evenveel  van de economische groei. Een volgende keer zullen we u informeren of we als stichting iets voor deze omgeving kunnen betekenen … ”

Leny schrijft in haar reisverslag van okt. 2019:

” Voor dinsdag hadden we een bezoek aan het plaatsje Misca gepland staan. We zouden op tijd vertrekken dus maandagavond zouden we het niet laat maken. Tenminste … één iemand uit ons team wilden wij vroeg naar bed hebben. We hadden namelijk nog slingers en ballonnen liggen om de keuken te versieren. Dinsdag was Coen namelijk jarig. De volgende ochtend was hij blij verrast en vond het erg leuk. De beide auto’s stonden al geladen en Tjabbi ging die dag met ons mee om te vertalen. De rit verliep prima en dan wordt het gevaarlijk; voor je het weet rij je te hard en krijg je van de politie ineens een cadeautje op je verjaardag. Oeps. Maar na dat oponthoud maakten we nog even tijd vrij om de jarige te trakteren op koffie en wat lekkers. Dus iets (lees 2 uur) later dan onze planning kwamen we aan in Misca. Maar voor Roemeense begrippen dus “op tijd”. We werden hartelijk ontvangen door de mensen daar. En terwijl we daar binnen zitten komt iemand vertellen dat we een lekke band hebben onder de bus. De bus zat nog vol met goederen en moest eerst leeg voordat we hem omhoog konden krikken. Gelukkig stonden we wel voor het hek van de kerk waar we zouden lossen. Dus even een paar stappen verder lopen, maar dan konden we wel alles binnen zetten. En na het wisselen van het wiel hebben we nog een paar gezinnen bezocht. En dan zie je een duidelijk verschil met de leefsituatie in Arad. Waar je in Arad in de dorpjes stenen huizen en al heel veel zijstraten van asfalt ziet, zie je hier veel huizen van leem en alleen asfalt op de hoofdstraat. Hier zijn onze goederen meer dan welkom. Wij delen niets uit; dit wordt gedaan door de mensen uit de kerk waar wij alles gelost hebben. We krijgen voor vertrek nog een warme maaltijd aangeboden. Op de terugweg in de auto zijn we het snel met elkaar eens, hier is nog wel hulp nodig!!”