Nieuwsbrief

RONDZENDBRIEF Nr. 56                                               Oudewater, maart 2021

EXTRA EDITIE 0 – 0 – 0 – 0  EXTRA EDITIE 0 – 0 -0 – 0 EXTRA EDITIE

Beste lezer,

We zijn er trots op en blij mee dat we u kunnen vertellen dat de opening van onze nieuwe 2e-hands winkel plaats zal vinden op zaterdag 27 maart aanstaande om 10.00 uur!!

De burgemeester van Oudewater dhr. Danny de Vries zal samen met Corrie van Ooijen, medewerkster vanaf het allereerste begin, de openingshandeling verrichten. Het liefst hadden we u allen daarbij lijfelijk aanwezig gehad. Maar omdat we daarna niet met z’n allen de winkel in mogen vanwege corona, zal de opening ook via de live-stream te volgen zijn via de link  //youtu.be/dGusPWFb8Jk

Wilgenweg 15a stopt

Op 31 oktober 2013 hebben we het winkelpand betrokken op de tweede verdieping aan de Wilgenweg. Acht jaar lang hebben we daar klanten ontvangen, goederen trap op en trap af gedragen. Soms gebruik gemaakt van het goederen liftje. Gedurende deze periode zagen we de klandizie behoorden toenemen. De winkelbezetting moest uitgebreid worden, dus er waren meer vrijwilligers nodig. Gelukkig zijn er telkens weer mensen in het gat gesprongen en hebben we de zaak goed draaiende kunnen houden.

Die dinsdag en donderdag werden steeds drukker, de beschikbare ruimte groeide echter niet mee. Wat wel groeide was de leeftijd van onze medewerkers, waarvoor de lange draaitrap een onoverkoombare hindernis  dreigde te worden. Om die redenen zijn we sinds 2019 actief op zoek gegaan naar een ander pand, waarbij bovenaan het verlanglijstje stond, dat het een pand op de begane grond moet zijn. Elke denkbare locatie hebben we bezocht. Vaak was de huurprijs te hoog, soms de indeling van de ruimtes onhandig, soms de ligging van het pand ongunstig. Veel potentiële locaties hebben we weer van het lijstje moeten strepen. Als bestuur moesten we er voor waken dat we geen pand zouden huren, waarvan de kosten te hoog zouden zijn. Het mag niet ten koste gaan van de hulp aan mensen in Roemenië. Dat stond vast!!

Het was pas in november 2020 dat de mogelijkheid van de huidige ruimte aan het daglicht kwam. Zeker, er moet veel aan verbouwd en vertimmerd worden, maar dan zouden we wel een ideale ruimte hebben … op de begane grond!! En nu, na drie maanden van breken en opbouwen, van verhuizen en inrichten, is het zover. Na de tomeloze, belangeloze inzet van vele vrijwilligers kunnen we de deuren openen en u uitnodigen binnen te komen kijken …

2e HANDS WINKEL “KLEDING en meer …”

Op 27 maart as. om 10.00 uur wordt ons nieuwe pand geopend; net om de hoek, op Kastanjeweg 10D te Oudewater.  Het adres om voor weinig geld goede kleding en schoeisel te kopen. Daarnaast een keurige, overzichtelijke uitstalling van allerlei alledaagse gebruiksartikelen, nog steeds voor super lage prijzen. Ook de verzamelaar zal aan zijn trekken kunnen komen door de uitgestalde curiosa. Tijdens het shoppen kunt u genieten van een gratis kopje vers gezette koffie of thee.

RONDZENDBRIEF Nr. 55                                        Oudewater, december 2020.

Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen, Titus 2:11

Het heil maakt alles weer heel dat kapot was. Met kerst vieren dat Hij is verschenen; dat laat zien dat God begaan is met ons als mensen. Er is een uitweg uit wanhoop, uit onrechtvaardigheid, uit doemdenken. Het heil maakt alles heel!!

VAN HET BESTUUR

Wat is er veel gebeurd het afgelopen halfjaar. Eens kijken of het lukt om alles in deze nieuwsbrief te proppen.

Allereerst wil ik melden dat stichting Linquenda officieel statutair is opgericht op 1 december 1995, afgelopen 1 december dus 25 JAAR GELEDEN!! Al 25 jaar worden er giften en goederen aan de stichting gedoneerd!!! Al 25 jaar kunnen we gezinnen in nood voorzien van voedsel, kleding, bedden en al die andere zaken, die het leven daar wat aangenamer maken. Jammer dat het nog nodig is, maar mooi dat we dit kunnen doen.

Dank aan al die sponsors, donateurs en gevers!! Dank aan God, we mogen Zijn handen en voeten zijn om de nood in deze wereld te lenigen. En dat is tevens ons gebed; dat mensen hierin de liefde van God mogen zien en Hem danken voor alles wat ze hebben ontvangen.

In de vorige nieuwsbrief was het laatste dat we konden melden dat de reis in mei niet door kon gaan vanwege corona. Maar direct na de eerste golf, toen het aantal besmettingen èn in Nederland èn in Roemenië nog erg laag was, hebben we een bliksembezoek gebracht. Daardoor kunnen we nu doorgaan met de hulpverlening, ook bij een tweede, derde of vierde golf.

Sinds vorige week is ons bestuur uitgebreid. Huub van Doorn, die ook als vrijwilliger in de 2e hands winkel helpt, gaat de taak van penningmeester op zich nemen. In deze nieuwsbrief vertelt hij iets over zichzelf. We bedanken Tilly Tollenaar voor de bewezen diensten de afgelopen jaren als penningmeester. Zij zal andere taken binnen het bestuur gaan vervullen.

Eindelijk naar de begane grond!!! We hebben een mooie 2e hands winkel, daar op de tweede verdieping, maar het grote obstakel is een draaitrap van 30 treden, die je moet bestijgen alvorens überhaupt in de winkel te kunnen komen. Drie dagen geleden, het was toen 30 november, zijn we met een verhuurder tot een akkoord kunnen komen over de huur van winkelruimte op de begane grond. Veel kan ik er nog niet over zeggen, het zal een aantal maanden nodig hebben voordat we open kunnen gaan, maar het gaat gebeuren. En dat zal u niet ontgaan, daar zorgen we voor!!

HUUB VAN DOORN

Mijn naam is Huub van Doorn, ik ben getrouwd met Corrie en woon vanaf 1988 in Oudewater. Ik ben in Helmond (Brabant) opgegroeid en verhuisde naar Amsterdam in 1982, omdat ik toen mijn eerste baan vond bij de Posterijen aldaar.

Wij hebben drie volwassen dochters, waarvan de twee oudste getrouwd zijn. Ook hebben we inmiddels vier kleinkinderen.  Ik werk bij NL Jobs, een internationaal uitzendbureau in de foodsector in het Westland en zoek naar een baan dichterbij huis. Mijn beroep is salarisadministrateur.

Mijn hobby’s zijn tuinieren (volkstuin van ong. 150 m2), een tropisch aquarium, reizen, wandelen en het schrijven van poëzie. Inmiddels zijn er twee gedichtenbundels gepubliceerd. Daarnaast houd ik me bezig met werkzaamheden voor Linquenda in de winkel op zaterdag en het begeleiden van statushouders met de Nederlandse taal.

2e HANDS WINKEL

De eerste aandacht gold natuurlijk corona. Net als overal moesten ook wij maatregelen nemen. Het laatste waren de mondkapjes, die nu overal verplicht zijn. We zijn dus wel gewoon open en de inkomsten lijden niet onder corona.

We hebben een feestelijke kerstafdeling geopend, waar ook de Sint goedkoop zijn cadeautjes kon inslaan.

Te vermelden is ook dat het aantal medewerkers in de winkel is toegenomen. Dat verlicht de werkdruk enorm. We hebben hele drukke weken achter de rug, waarbij er veel goederen werden binnengebracht en weer veel is verkocht. En dat is goed natuurlijk. Maar met nieuwe medewerkers er bij loopt het weer veel soepeler. Bedankt Jolanda, Arianne, Mieke, Mariska, Tineke, Christine.

Hebben we nu genoeg vrijwilligers? Nee, zeker straks niet in een nieuwe winkel, op de begane grond. Dus wilt u ons gezellige team komen versterken, meld u dan aan, kom een keer kijken of een dagje proefdraaien. (bel dan met Corine Geerlings 06-50.61.03.64)

ROEMENIE

Ook in Roemenië is het aantal corona besmettingen en -slachtoffers in oktober en november jl. flink toegenomen. Nadat ook zij de zomer redelijk goed zijn doorgekomen, is daar ook de zorgzaamheid verslapt. Was eerst de verspreiding hoofdzakelijk rond de hoofdstad te vinden, nu heeft het zich uitgebreid over het hele land. Daarom is het in oktober niet mogelijk geweest een team naar Roemenië te sturen.

Omdat dit scenario al min of meer was voorspeld hebben afgelopen zomer Coen en Marco toch nog de contactpersonen in Roemenië kunnen bezoeken. Toen zijn er al afspraken gemaakt over een te sturen transport in het najaar, in geval dat corona de grenzen zou sluiten voor een team.

Tijdens deze reis hebben we kennisgemaakt met Attila en Adel, een Roemeens echtpaar, met Hongaarse achtergrond, dat werkt onder de Roma. Lees verder hieronder.

Inderdaad moesten we dit najaar de verdeling van de goederen overlaten aan mensen ter plekke. Maar gelukkig konden we een vrachtwagen sturen, met heel veel goederen, veel voedselpakketten, veel dekens en 1001 dingen meer.

ARAD

Isabel. Zij is de spil van het werk in Arad. Toen er werd afgekondigd dat er een reisverbod zou komen naar een aantal dorpen in de omgeving, heeft ze haar mensen bijeen geroepen. Versneld hebben ze zelf voedselpakketten gemaakt, om vervolgens alle gezinnen nog te kunnen bezoeken. Ze zijn tot en met zondagavond doorgegaan met de bezoeken, want op maandag 9 november was de toegangsweg tot een aantal dorpen afgesloten vanwege corona. Gelukkig zijn ook de kledingpakketten uit Nederland afgegeven. De families waren verbaasd en verrast dat ze toch nog hulp kregen, want door corona hadden ze dat niet meer voor mogelijk gehouden. Dus heel veel blije gezichten. Juist omdat de situatie zo onzeker is, zullen alle 41 adressen ook in februari 2021 weer worden bezocht.

REGHIN

Attila en Adel. Dit echtpaar heeft de afgelopen 15 jaar heel, heel veel gedaan voor de Roma in Reghin en omgeving. Werkelijke, structurele verandering in een mensenleven gebeurt van binnenuit. Veel Roma hebben de kracht en aanwezigheid van God in hun leven ervaren. Ze zijn compleet anders in het leven gaan staan. Dat heeft invloed op de sfeer in de hele Roma gemeenschap.

Afgelopen zomer was onze eerste kennismaking met Attila en Adel. Het is geweldig wat er door hun inzet van de grond komt. Want het is mooi als mensen het geloof in God vinden, maar ze moeten ook eten en kleding hebben, een huis, een baan, enz.  We zijn door de wijken gereden en hebben ook kennis gemaakt met verschillende Roma families. Het is teveel om hier te vertellen, dus kijk maar op onze website.

Alle voedselpakketten van de voedselactie in september in Oudewater zijn hier in Reghin terecht gekomen. De uitdeling daarvan is gelijk begonnen, want de nood is hoog. Veel Roma hebben al maanden geen werk door corona. En dus geen inkomen. Verder wordt er even de tijd genomen om te kijken wie er voor kleding, een fiets, een matras in aanmerking komt. Tussendoor moest Attila zelf nog 10 dagen thuis zitten omdat hij was besmet geraakt met het virus, maar daarna kreeg ik al snel foto’s binnen, o.a. van een doopdienst, waarbij 5 volwassen Roma werden gedoopt. Zij hebben de liefde van God gezien en dat heeft hun leven veranderd.

MISCA

Emoke is net niet tot burgermeester verkozen. Het scheelde een paar stemmen. Wat had ze graag die functie gebruikt om de mensen in de 7 dorpen tellende gemeente te ondersteunen. Nu blijft ze dat doen, maar zonder officiële titel. Naast haar werk in een verzorgingstehuis heeft ze dus ook een groot hart voor de zwakkeren in haar omgeving. Er zijn veel eenzame mensen. Hun kinderen wonen ver weg in een grote stad om daar te werken. Emoke bekommert zich om hen. Met de kerst deelt ze, zoals ze inmiddels al jaren doet, voedselpakketjes uit aan alle behoeftigen. Sinds 2 jaar worden die nu gefinancierd door Linquenda. Daar kan ze nu wat extra’s bij geven; een trui, een deken, een paar schoenen, een kinderfietsje. Voor alle ouderen in haar omgeving heeft ze dit keer veel rollators, looprekken, po-stoelen en incontinentie-materiaal ontvangen via het transport van oktober jl.

Ook hier wordt nu gewerkt met broodcontracten. Het is een structurele manier om mensen wekelijks van voedsel te voorzien.

GEBED / DANK

• Dank voor alle gevers van giften en goederen, al 25 jaar lang!!
  • Gebed dat we ook het komende weer de juiste mensen met de juiste middelen mogen helpen, dus dat de hulp bij de juiste mensen terecht mag komen.
  • Met Corrie gaat het redelijk goed. We berichtten in juni van haar ongeluk, maar ze is herstellende en staat dus al weer in de winkel. Graag uw dank en gebed voor haar.
  • Dank voor het mooie werk onder de Roma door Attila en Adel; bid dat God nog meer harten van de Roma mag aanraken.
  • Dank voor de nieuwe winkelruimte, waar we nu mee aan de slag gaan.

Als bestuur wensen we u goede feestdagen; wees in ieder geval verzekerd van Gods nabijheid.

Tilly Tollenaar, Coen den Braber, Huub van Doorn en Marco Blankenburgh

RONDZENDBRIEF Nr. 54                                                    Oudewater, juni 2020.

“En God schiep de mens naar Zijn beeld; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. “                         Genesis 1:27

Lieve lezer,

Voor God is ieder mens gelijk. De mens is de kroon op Zijn schepping, ongeacht zijn ras, huidskleur, religie, afkomst, nationaliteit. Hoewel wij mensen nog steeds discrimineren, negeren, achterstellen, benadelen, ondergeschikt maken, heeft ieder mens recht op liefde, op waardering, op respect. We kunnen demonsteren, de straat op gaan om voor de rechten van onderdrukten op te komen. Maar je kan ook demonstreren dat ieder mens even waardevol is door hen voedsel en kleding te brengen, hen aandacht en liefde te geven. Zo demonstreert ook God zijn liefde aan ons.

VAN HET BESTUUR

Al jaren ben ik verbonden met linquenda. Toen ik voor de eerste keer naar Roemenië ging en Riet van Bemmel nog de scepter zwaaide, werd mijn hart geraakt. De moeilijke en schrijnende omstandig heden waarin deze mensen leefden was haast niet te geloven en schokte me, toen ik deze onder ogen kwam. Riet vroeg mij om haar wat te helpen binnen Linquenda.

Zodoende ben ik in het bestuur terecht gekomen. Het is bijzonder dat onze organisatie dicht bij de families staat en een aantal keren per jaar ze persoonlijk bezoekt, bemoedigt en voorziet in hun tekorten. Het is voor families in Roemenië niet zo van zelfsprekend om  kinderen, in alles wat ze nodig hebben, voedsel, kleding, scholing, te voorzien. Ik ben zelf moeder en oma en dankbaar dat wij ze alles kunnen meegeven in een welvarend land. Dat is dan ook mijn drijfveer. Gelukkig zien we de laatste jaren  ontwikkelingen, het gaat beter. Ik ben  dankbaar dat ik mijn steentje hier aan  mag bijdragen.

Lieve groet Tilly

WINKEL

Vanwege het corona, hebben we als bestuur besloten om de winkel half maart te sluiten.

Voor sommige bezoekers een moeilijk besluit, want deze kwamen wekelijks naar de winkel om lekker te kijken en te kopen. Begin mei hadden we als bestuur zoiets van ….., laten we maar weer open gaan, met een beperkt aantal bezoekers in de winkel. Na navraag te hebben gedaan, bij onze vrijwilligers, waren er sommigen er nog niet aan toe. Daarnaast moesten er ook nog veel dingen gebeuren in de winkel; schoonmaken, opruimen en de winkel wat coranaproof inrichten. Er is dus heel wat voorwerk aan vooraf gegaan om de winkel weer te openen.

Uiteindelijk zijn we dinsdag 2 juni weer open gegaan en hadden gelijk een mooie omzet te pakken. Wel zijn er een aantal regels; ik zal ze kort beschrijven:

• Maximaal 7 personen in de winkel
  • Houd afstand van elkaar
  • Winkelmandje is verplicht
  • De klant neemt zelf winkelmandje mee naar beneden
  • Er staat disinfectie, voor schoonmaken winkelmandje
  • Kom alleen
  • Helaas kunt u nog niet pinnen

Eind februari heeft Corrie van Ooijen, onze drijvende kracht in de winkel, een ongeluk gehad op de fiets. Ze is gevallen en had haar bekken gebroken op 2 plaatsen. Na ziekenhuis, revalidatie, verblijft Corrie al weer enige tijd thuis. Bekken is genezen. Alles gaat moeizaam en haar ene been begint ook weer op te spelen, waar ze voor het ongeluk ook last van had. Lopen gaat dus moeizaam. De dokter zegt dat ze geduld moet hebben, maar zelf vertelde ze me, dat ze dat niet altijd heeft. Toch hoopt ze snel weer te komen, zoals ze dat zelf zegt. Corrie doet de winkel al meer dan 25 jaar en zoals zij zelf zegt, komt ze gauw weer terug.

“Corrie, klanten leven met je mee. Ze vragen regelmatig naar je, hoe het gaat en wanneer je weer komt.” Een ieder die deze brief leest, de hartelijke groeten van Corrie en tot snel!

REIZEN

Toen corona uitbrak, en in maart jl. de lockdown in Roemenië werd afgekondigd en geen enkel vliegtuig de lucht meer inging, vroegen ook wij ons af hoe lang dat zou gaan duren. Ons team zou de tweede week van mei vertrekken, tickets waren betaald, de koffers nog net niet gepakt. Maar deze reis ging niet door. Gelukkig kregen we van de luchtvaartmaatschappij de bekende vouchers, die we zeker nog een keer zullen verzilveren.

Op dit moment zijn de grenzen van Roemenië en tussenliggende landen wel open. Echter, zodra je het land binnenkomt, moet je 2 weken in quarantaine. Dat schiet niet op. Na 25 juni is de situatie waarschijnlijk weer anders, maar dat moeten we afwachten.

Waarschijnlijk zullen we dus pas weer in oktober met een team die kant op reizen.

ARAD

De afgelopen tijd is er intensief contact geweest met Isabel in Roemenië. Omdat de reis in mei jl. niet door ging, konden de broodcontracten niet betaald worden en konden er geen voedselpakketten rondgedeeld worden. Juist de zwakkere en kwetsbare wordt zo dubbel getroffen. Wat kunnen we doen? Isabel heeft alle bakkers opgebeld met de vraag of ze brood willen blijven leveren en deze keer de betaling achteraf ontvangen. Naar 2 bakkers hebben we geld overgemaakt, de anderen hadden er vertrouwen in, dus alle gezinnen bleven voorzien van het dagelijkse brood. Helemaal TOP!!

De eerste periode van de lockdown in Roemenië mocht er niet gereisd worden. Pas toen dat per 1 juni versoepeld werd, hebben wij geld overgemaakt en zijn ze in Arad zelf voedselpakketten gaan maken en weg gaan brengen naar de families in de dorpen. Geweldig!!

MISCA

En in Misca gebeurde eigenlijk hetzelfde. Emoke, ze spreekt een beetje Nederlands want ze is in Oudewater een jaar au pair geweest, ze heeft de contracten bij de bakker geregeld en daarna met een groep jongeren voedselpakketten gemaakt en uitgedeeld in de 4 omliggende dorpen. Ik kreeg pas een serie foto’s van die uitdeling. U kunt ze bekijken op onze website.

(we vertellen hier over broodcontracten. Dat werkt zo: een sponsor in Nederland betaalt ons per jaar € 52,–. Met dat geld gaan wij naar een bakker in Roemenië en betalen hem die € 52,–. Daarvoor levert hij per week 1 brood aan een gezin. Dat gezin kiezen wij uit en hoeft dat brood dus niet te betalen. Grote gezinnen hebben 2 of 3 broden per week. Meestal doen we dat in twee etappes; elk half jaar € 26,–. Zo voorzien we een gezin een heel jaar door van brood!! Heel simpel: € 52,– overmaken naar stichting Linquenda  IBAN: NL41 RABO 0352 3403 71 onder vermelding van : ‘broodcontract’)

ROMA

We willen ons in de toekomst meer op de ROMA gaan richten. Daarvoor moeten we contacten gaan leggen in andere dorpen en steden. Ze wonen in aparte wijken. Tijdens corona mochten ze hun wijk niet uit. Ze worden gediscrimineerd, de schuld van corona in de schoenen geschoven. Ze hebben geen vaste baan, dus nu geen inkomen. Verpauperde huizen, geen waterleiding, enz, enz. Pas kwam er een oproep bij ons binnen dat ze kleding nodig hebben. Wij hebben plenty kleding in onze opslag staan. Maar … we mogen het nu niet brengen. Zodra dat kan, willen we dat gaan doen. Daarvoor zijn we echter nog op zoek naar een bestelbus. Kent u iemand die een week lang zijn bestelbus wil uitlenen/verhuren, wij horen het graag. (06-40887397)

WEBSITE / FACEBOOK

Volgt u ons al via Facebook? Tal van mededelingen en de laatste nieuwtjes kunt u vinden op facebook. Wilt u wat meer lezen over onze reizen, ervaringen en ontmoetingen, dan staan op onze website de verslagen, foto’s en verhalen: www.stichtinglinquenda.nl

KORT NIEUWS

• Op 8 maart was er de eerste verkoopdag van de zomerkleding. De opbrengst van  € 485,– is gedoneerd voor hulp aan zwervers en daklozen in Spanje.
  • Woont u in Oudewater of nabije omgeving? Een bezoek aan de winkel brengen vind u altijd gezellig? We kunnen nog enkele vrijwilligers gebruiken voor enkele uren per week die helpen met sorteren van goederen en helpen van klanten in de winkel. Voor informatie kunt u terecht bij Coen den Braber 06-15333633
  • Hanneke Maas en Karin de Rooij zijn oud-reizigers en begaan met de mensen in Roemenië. Om in deze coronatijd de families een hart onder de riem te steken hebben zij alle gezinnen een kaart gestuurd. En ik kan u vertellen; voor hen is het heel bijzonder om een keer post te ontvangen. Het is een waardevol initiatief.

• Misschien ontvangt u deze nieuwsbrief per post. Het is ook mogelijk deze digitaal te ontvangen, stuur dan een email naar linquenda@hetnet.nl.

GEBED/DANK:

• Gebed voor Corry, voor een spoedig herstel na haar ongeluk; ook voor Helma, een vrijwilligster in de winkel, die langdurig door corona is geveld
  • Gebed voor de Roma en het opbouwen van relaties om hen te kunnen gaan helpen
  • Gebed voor de volgende reis, die we hopen in oktober te gaan maken, als alle omstandigheden dat mogelijk maken
  • Dankgebed voor de helpers in Roemenië, die er voor zorgen dat we hulp via broodcontracten en voedselpakketten kunnen continueren

Tot slot een groet van uw bestuursleden,

Tilly Tollenaar, Coen den Braber en Marco Blankenburgh

Stichting Linquenda  Rabobank: NL41RABO0352340371  tnv; St. Linquenda.

www.stichtinglinquenda.nl                       KvK:  41187963

linquenda@hetnet.nl                                 ANBI: 8161.07.154