Wie zijn wij?

Wij zijn een kleine lokale ideële instelling, gevestigd in Oudewater, die zich inzet voor hulp aan arme gezinnen in Roemenië. Stichting Linquenda biedt hulp aan ong. 50 tot 60 gezinnen. In het zuid-westen van Roemenië ligt de stad Arad, ong. 50 km. over de grens met Hongarije. Zowel in Arad helpen wij gezinnen, als ook in een aantal dorpen in de omgeving: Fintenele, Tisa Noua, Simbateni, Paulis, Cuvin, Minis, Ususau, Chioroc.

In Oudewater beheren wij een 2e hands winkel, waar wij voornamelijk kleding verkopen, maar ook wat huisraad. De inkomsten uit de winkel stellen ons in staat onze plannen te realiseren.

Puntsgewijs zijn dat:

• Persoonlijke hulpverlening aan de armste gezinnen in Roemenië
  • Verspreiding van Bijbels en Bijbelse lectuur
  • Inzamelen van kleding, schoenen, textiel en speelgoed
  • 3 maal per jaar bezoeken van alle gezinnen en uitdelen van goederen

garage

• Voorbereiden van transporten voor hulpgoederen naar Roemenië
  • Geld inzamelen d.m.v. verkoop van 2de hands spullen
  • Sponsors zoeken en belangstellenden informeren over onze activiteiten d.m.v. rondzendbrieven
  • Het aanschrijven van “grote” ondernemingen voor materiële en/of financiële steun
  • Voedselinzamelingsactie, eenmaal per jaar in oktober
  • De actie brood ……. nodig

Twee keer per jaar vertrekt ons konvooi met hulpgoederen naar Roemenië in Mei en November.

DSC06498[2]2

Met name sponsordozen met kleding, schoenen, medicijnen, incontinentiemateriaal en natuurlijk voedsel. En in Februari wordt er ter plekke inkopen gedaan van extra voedsel en rond gebracht.

DSC02613[2]2

Met de goederen gaan er ook Bijbels en evangelisch leermateriaal mee. Het Woord zegt niet voor niets: “Niet alleen van brood zal de mens leven” (Math. 4:4).

SDC11894[2]3

Het is de missie van de vrijwilligers van Linquenda om de allerarmsten in Roemenië te helpen aan een beter bestaan. Met zoveel mogelijk hulp en hulpgoederen zo vaak mogelijk naar de gezinnen en gemeenschappen die deze hulp het hardste nodig hebben.

Naast de meest noodzakelijke hulp van voedsel en kleding zijn we soms in staat meer te doen; zoals een fiets brengen, zodat ze niet lopend naar een volgend dorp hoeven; een echt bed met matras, zodat de divan niet meer met z’n drieën hoeft te worden gedeeld; schoolschriften, voor schoolgaande kinderen; waspoeder, zodat de kleding een keer wat frisser ruikt; rollator, om toch weer een rondje te kunnen lopen in de eigen tuin; incontinentie materiaal, zodat de patiënt een keer een wat droger gevoel heeft; soms een computer, zodat de jeugd ook daar kennis mee maakt in voorbereiding op hun toekomst.

We realiseren ons dat alles nog steeds noodhulp is en geen structurele hulp, maar wel hulp, waardoor het leven van onze medemens even wat makkelijker en leuker wordt. Dat is de moeite waard!!

Een film uit 2009 over wat stichting Linquenda voor werk heeft verricht tijdens een reis in dat  jaar geeft een kleine indruk van de hoeveelheid spullen die er heen is gebracht dankzij de inzet van vele vrijwilligers. We mochten uitgaan door de bediening die God ons geeft. De mensen aanvaarden dit en het was prachtig om te zien dat de opbrengst voor iedereen daar hard nodig is.

Deze impressie werd gemaakt door Timon Blankenburgh:

Het bestuur bestaat uit de volgende personen:

Voorzitter:

Tony van der Eijk