Geschiedenis

Riet van Bemmel“Sinds 1988 ging Riet van Bemmel met busreizen mee om projecten en gezinnen te bezoeken in Roemenië. In 1993 bezochten wij op eigen gelegenheid de inmiddels bekende gezinnen. De kosten waren hoog en veel mensen die het werk een warm hart toe droegen hielpen daarin, maar vroegen mij een speciale bankrekening te openen zodat de giften centraal konden binnenkomen en er belasting aftrek mogelijk is. En zo werd op 1 december 1995 Linquenda geboren (Linquenda betekent dat wij hier geen blijvende plaats hebben). Wij hebben onze werkplaats beneden en onze woning boven. Al heel snel groeide Linquenda met meer hulp, medereizigers en ook de bankrekening liep hoger op, zodat wij meer families konden bezoeken en helpen. Wij zagen hoe God Zijn werk zegende en steeds meer mensen een verlangend hart gaf mee te helpen.

Van de 20 gezinnen werden het er 30 á 40 en nu zijn er 70 sponsor gezinnen en daarnaast zo’n 15 die wij alleen met voedsel helpen. Aan geld heeft het nooit ontbroken. Wat binnen kwam was en is steeds precies genoeg om te helpen.

Woensdagochtend 7 september 2011 is Riet van Bemmel door de Heer thuis gehaald.

Jarenlang is zij drijvende kracht en inspirator in het werk van Linquenda geweest.

Koninklijke onderscheiding

Onderscheiding

Het heeft Hare Majesteit de Koningin behaagt om Mw. Riet van Bemmel te eren met een Koninklijke onderscheiding. Riet is lid geworden van de orde van Oranje-Nassau. Zij kreeg deze onderscheiding vanwege haar vele werk voor de stichting Linquenda en voor haar zorg voor de arme medemensen in Arad, Roemenië.

Op vrijdag 29 april 2011 heeft de burgemeester, Mw. Ruijgrok, haar de versierselen opgespeld.

In memoriam

Begin juli 2013 kregen we te horen dat Wilco Hartenberg is overleden.

Wilco

Wilco was een Hollander die met Rodica ,een Roemeense getrouwd was. Beiden deden jaren lang veel voor de stichting, bezochten gezinnen en hielpen ons met vertaalwerk.

Wilco tobde al geruime tijd met zijn gezondheid, kwam ook een paar keer per jaar naar Nederland voor behandeling van zijn ziekte.

Begin juli is Wilco overleden in het ziekenhuis in Arad.

Wilco is in Roemenië gecremeerd. Hij had de wens dat zijn as werd uitgestrooid in zee, in IJmuiden zijn geboortestad.

Marco Blankenburgh en Coen den Braber zijn ,namens Linquenda daarbij aanwezig geweest.

Wij vragen U om te bidden voor de familie, vrienden en kennissen die Wilco moeten missen.