Brood- of gezins sponsor

Regelmatig vinden er wisselingen plaats in de lijst van gezinnen die wij bezoeken.

Als het een gezin goed gaat en we hebben de indruk dat ze zichzelf goed kunnen onderhouden, dan nemen we afscheid van dit gezin. Er is dan ruimte om een ander gezin te helpen, waar de nood groter is. De meest voorkomende redenen dat we een gezin helpen zijn: werkeloosheid, ernstige chronische ziekte, een gehandicapt gezinslid, ouderdom en eenzaamheid, een-ouder-gezinnen.

Als u een gezin wilt sponsoren, vind u verder hieronder de spelregels. Voor een aantal gezinnen hebben we hulp toegezegd voor een beperkt aantal jaar. Soms 2 jaar, soms 4 jaar.

We zijn op dit moment op zoek naar sponsors voor de volgende gezinnen:

• een gezin in Ususau met 14 kinderen. Ze werken zelf erg hard. Het huis ziet er opgeruimd en netjes uit. Hun eerste dochter is inmiddels getrouwd. Toch blijft het moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen.
  • Met hulp van de assistente sociaal vonden we het huis van deze meneer in Paulis. Zijn vrouw was aan het werk en in het andere huisje op het erf woont zijn moeder. De man ligt de hele dag totaal verlamt na een beroerte op bed (4 jaar geleden), of eigenlijk op de divan in de woon-slaapkamer. Hij kan niet meer spreken en huilde/schreeuwde toen wij kwamen. Heel verdrietig om te zien. Zijn vrouw werkt nog en komt hem tussen de middag verschonen en eten geven. De vrouw zorgt dus wel voor inkomsten , aldus de assistent sociaal, maar er is geen INCO materiaal of matrasbeschermers en/of matten. Een gewoon bed met matras en plastic erover zou al een hulp zijn.
  • Een familie die wij bezoeken heeft ons verwezen naar deze familie. Een vader met dochter. Moeder is kort geleden overleden en ook al een broer/zoon. De man heeft 2 beroertes gehad en is slecht sprekend en slecht lopend met stok. Hij komt alleen op zijn erf(je). Zijn dochter is verstandelijk gehandicapt, maar wel nog van een aanspreekbaar niveau. De buurvrouw zorgt momenteel volledig voor hen. Wassen en de maaltijden. Het huisje is oud en vervallen maar wel in eigendom. Vader en dochter gebruiken medicijnen.( 200 lei per maand)

Permanente hulp: het broodcontract

Brood behoort tot de meest wezenlijke basisbehoeften van de mens.
Kennen wij in onze welvaart vele broodvervangers,
in Roemenië geldt brood als essentieel dagelijks voedsel.
Wij, als stichting Linquenda, sluiten bij de plaatselijke Roemeense bakker
een broodcontract af voor een half jaar. Door dit contract kan een familie elke week gratis
een brood van 1200 gram bij deze bakker ophalen.
Zolang noodzakelijk wordt dit contract telkens verlengd.

Hoe kunt u helpen?
U kunt een broodcontract sponsoren.
Door een bedrag van € 52,– geeft u een heel jaar lang
een gratis brood aan een gezin dat dit hard nodig heeft.
Voor slechts € 1,– per week heeft een gezin brood op de plank.
U steunt daarmee het gezin, maar ook de plaatselijke bakkers.
Linquenda zorgt er voor dat elk half jaar het contract wordt gecontinueerd
of, bij verbeterde omstandigheden, naar een andere familie gaat.

u kunt het formulier hier downloaden als pdf, printen, invullen en opsturen.

heeft u geen pdf programma op uw pc kunt dat deze gratis downloaden

Voor de sponsor van een Roemeens gezin

Stichting Linquenda heeft een 70-tal gezinnen in en rond Arad in haar bestand staan. Ieder jaar komen er weer nieuwe gezinnen bij. Gelukkig gaat het met sommige gezinnen zo goed, dat zij het alleen kunnen redden, of er verhuizen gezinnen, zodat het totaal op ong. 70 blijft.

kledingpakket

Wij bezoeken onze gezinnen 3 x per jaar, 2 x daarvan (mei en november) brengen wij bij elk gezin een kledingpakket. Wij vragen van onze sponsoren om voor het gezin een doos met kleding samen te stellen. Voor mei een doos met zomerkleding, voor november een doos met winterkleding. U krijgt van ons de gegevens van uw gezin, zodat u weet hoeveel kinderen, in welke leeftijd, vader, moeder, grootouders, etc. er bij dit gezin horen. Ook een klein spelletje, een pen, schriftje, of tandpasta en shampoo zijn nuttige cadeautjes. Als u het wenst, kunt u in de doos een brief en/of foto’s meesturen. (in verband met het transport het liefst in een bananendoos)

voedselpakket

Wij bezorgen 3 x per jaar 1 of meerdere voedselpakketten bij uw gezin. De kosten daarvoor bedragen € 60.- per jaar. In oktober wordt dit voedsel bijeengebracht door middel van een voedselactie bij de Emté in Oudewater; de andere keren kopen we voedsel bij een groothandel in Arad, Roemenië en worden de pakketten ter plaatse gemaakt.

Bij specifieke wensen van het gezin bv. een fiets, een wasmachine, bed, matras proberen wij hen hiermee te helpen. Veel wordt door onze stichting ingezameld en kunnen we dus ook weer doorgeven. Als we iets willen kopen voor uw gezin, kan het zijn dat we u daar persoonlijk voor benaderen om te helpen met de financiering. Maar u bent niets verplicht.

info

Wij proberen u na elke reis op de hoogte te brengen van de situatie rondom uw gezin, soms met foto’s. Op onze website is een button met “mijn gezin”. Vanwege de privacy is het alleen voor u mogelijk om met behulp van een wachtwoord gegevens van uw gezin in te zien.

In de rondzendbrief of op de site leest u wanneer en waar u uw kledingpakket kunt inleveren.

betaling

Wilt u bij het overmaken van de € 60,– , (dit kan natuurlijk ook in termijnen), er wel bij zetten voor welk gezin (naam en/of nr.) dit is. Dat is makkelijk voor onze penningmeester.